Збереження життя і здоров’я дітей – одна з основних функцій професійної діяльності педагогів закладів дошкільної освіти, особливо в умовах воєнного стану.
Що слугує захистом та є невід’ємним компонентом безпечного освітнього простору дошкілля для дітей та персоналу в разі фізичної небезпеки? Як підготувати укриття для безпечного перебування? Якими нормативними документами керуватись в роботі?
Пропонуємо ознайомитись з рекомендаціями «Про організацію безпечного освітнього простору в закладах дошкільної освіти та обладнання укриттів» (Лист МОН України від 20.06.2023 № 1/8820-23), розробленими фахівцями відділів дошкільної освіти Міністерство освіти і науки України та Українського інституту розвитку освіти.
Основні розділи рекомендацій:
У рамках проєкту «Забезпечення безперервності навчання та розвитку дітей дошкільного віку в умовах кризи в Україні» розроблено Пам’ятку для керівника закладу дошкільної освіти щодо організації роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності (упорядник – головний спеціаліст відділу дошкільної освіти МОН Олена Швачова).
Пам’ятку створено з урахуванням реалій сьогодення та дії правового режиму воєнного стану в Україні, яка містить алгоритм щодо організації освітнього процесу, практичні матеріали з охорони праці та безпеки життєдіяльності. Серед них:
З огляду на наявну загрозу життю і здоров’ю учасників освітнього процесу внаслідок збройної агресії російської федерації та оголошення в Україні воєнного стану МОН розробило процедуру зарахування дітей дошкільного віку внутрішньо переміщених осіб до закладів освіти за місцем тимчасового проживання.
Скористуйтеся корисними порадами від нутриціологині Анастасії Голобородько, щоб скласти збалансоване меню, яке включатиме сезонні фрукти та овочі, а також здорові продукти.
Шукайте експертні матеріали про харчування дітей на платформі Знаїмо.
Відповідно до світової статистики, понад 90% дорослих і 96% дітей у віці до 4 років вживають більше за рекомендовані норми солі. Якщо дитина споживає велику кількість солі в дитинстві, вона призвичаюється до солоної їжі, і ця звичка залишається на все життя.
Які рекомендовані норми натрію і солі в щоденному раціоні та які продукти – рекордсмени за кількістю солі, читайте за посиланням.
https://pon.org.ua/novyny/9223-osnovni-zminy-v-trudovomu-zakonodavstvi-na-pochatku-2022-roku.html
До нового 2021/2022 навчального року в межах державно-приватно-громадського партнерства Державна служба якості освіти України спільно з Асоціацією працівників дошкільної освіти та Цифровим видавництвом MCFR розробили електронний порадник для директора закладу дошкільної освіти «Як створити та розбудувати внутрішню систему забезпечення якості освіти».
2-3 вересня 2021 року відбудеться онлайн-марафон з питань розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти. Під час події буде йтись про внутрішню систему забезпечення якості освіти у закладі дошкільної освіти, нормативні документи, що регулюють питання розбудови системи забезпечення якості освіти, принципи та моделі розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти, критерії оцінювання управлінського та освітнього процесів у ЗДО, методи збору інформації для проведення самооцінювання дитсадка.
Організовують серію вебінарів Державна служба якості освіти України та Цифрове видавництво MCFR. Дізнатись більше та зареєструватись можна за цим посиланням.
Команда підтримки реформ (RST) розробила рекомендації щодо візуального оформлення у дитячому садку. Докладніше – тут.
Цінності та місія є основою творення доброго освітнього середовища. Цінності – це набір фундаментальних переконань, ідеалів та практик, які визначають або формують спосіб життя особистості, організації, колективу та держави. А місія – це об’єднавча ідея або мета, яка гуртує людей навколо себе, допомагає розставити пріоритети, а також формувати стратегію розвитку організації. Зазвичай місія сформульована одним реченням або коротким абзацом та пояснює цінності, культуру та етику організації.
Цінності та місія необхідні кожному закладу освіти, щоби ухвалювати важливі рішення, взаємодіяти в колективі, налагоджувати відносини з батьками дошкільнят та розвиватись. У матеріалі від експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України читайте більше про те, як і навіщо формулювати місію та цінності закладу дошкільної освіти. Читайте поради тут.
Мотивація може бути як зовнішньою та і внутрішньою. Зовнішня мотивація – це, наприклад, зарплати, надбавки, різні додаткові блага, як-от додаткові вихідні, підвищення статусу через винагороди, визнання, довірлива атмосфера в команді тощо. Внутрішньою ж мотивацією керують потреби кожної конкретної людини. Вони можуть змінюватися по мірі задоволення або впливу зовнішніх факторів. Директор не може вплинути на потреби людини, але може зрозуміти їх і вибудовувати вже зовнішню мотивацію, керуючись знанням про потреби.
Зовнішня мотивація буде малодієвою, якщо вона не відповідає на внутрішні потреби. Які існують потреби? Як визначити, чого прагнуть члени вашої команди? Які є стратегії мотивування та які інструменти для цього краще обрати? Читайте про це у статті «Мотивація команди: як це працює?» на сайті Центру Інноваційної освіти «Про.Світ» за посиланням.
Міністерство освіти і науки та Міністерство охорони здоров’я надали спільне роз’яснення щодо окремих питань організації харчування у 2021-2022 роках у закладах дошкільної та загальної середньої освіти. Згідно з пунктом 4 постанови Уряду №305, нові норми харчування набирають чинності з 1 вересня 2021 року, тобто на сьогодні постанова Кабінету Міністрів від 22 листопада 2004 р. №1591 «Про затвердження норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» є чинною та підлягає застосуванню.
Крім цього, зважаючи на об’єктивні труднощі з організацією закупівель харчових продуктів та/або послуг з харчування, що виникають у закладів освіти та їхніх засновників, МОЗ спільно з МОН розробили проєкт необхідних змін до постанови №305. Зокрема, зміни передбачають встановлення гнучкого перехідного періоду на нові норми харчування у період з 1 вересня 2021 року до 1 січня 2022 року.
Тому на сьогодні відсутні правові підстави для здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням закладами освіти та їхніми засновниками нових норм харчування, передбачених законодавством. Докладніше читайте на сайті МОН.
У серії брошур розкриваються ключові підходи до організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти на основі міжнародної методики оцінювання якості освітнього процесу в дошкільних освітніх закладах ECERS-3.
У брошурах є інформація про вимоги до облаштування освітнього простору і практичні поради на кожен день для активного, безпечного, всебічного, індивідуального розвитку дитини у трьох вимірах:
середовище: розташування меблів, наповнення осередків діяльності за інтересами, безпека;
взаємодія між учасниками освітнього процесу: між дітьми, дітей з вихователями, підтримка вільної гри;
організація діяльності дітей: тривалість та ротація занять, організація різних видів діяльності, правила та дисципліна.
Завантажуйте брошури тут.