Фахівцями з питань дошкілля Українського інституту розвитку освіти розроблено Дорожню карту безпеки. В ньому зібрано необхідні матеріали для використання в роботі педагогічними працівниками:
Готуючись до роботи в новому навчальному році, освітяни, зокрема педагоги дошкілля, мають продумати всі події, заплановані заходи через призму реалій сьогодення та дії правового режиму воєнного стану.
Саме знання та дотримання чинного законодавства, створення безпечності для всіх учасників освітнього процесу, збереження всіх складових здоров’я має бути першочерговим завданням для кожного педагогічного колективу та батьківської спільноти.
Посилання на Дорожню карту https://bit.ly/44Y1BeE
Інструкція для батьків (інших законних представників) дітей, що мають особливі освітні потреби, та перебувають за кордоном, доступна за посиланням. Також Міністерство освіти і науки підготувало покрокову інструкцію для батьків (інших законних представників) дітей, які не мають висновку ІРЦ і перебувають на тимчасово окупованій території (посилання).
Психологи проєкту Підтримай дитину підготували прості вправи, які допоможуть батькам та педагогам, що працюють з дітьми з особливими освітніми потребами, дізнатися більше про емоційний стан малечі. Вправи підійдуть для дітей 3-5 років, їх можна легко виконати за будь-яких умов: удома, в дорозі чи в укритті.
Докладніше: bit.ly/3P3GiAH
Поради від експертів Асоціації працівників дошкільної освіти стануть у нагоді батькам дітей з інвалідністю під час екстрених ситуацій. У матеріалі запосиланням – інформація про речі першої необхідності, які допоможуть облаштувати для дитини безпечне та комфортне середовище та мінімізувати стрес.
Запрошуємо на безоплатний вебінар з лекторкою Валентиною Новосад, головним спеціалістом відділу дошкільної освіти головного управління загальної середньої та дошкільної освіти директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН.
Посібник присвячено питанням організації інклюзивного освітнього середовища, яке багато дослідників називають «третім учителем» після батьків і педагогів. Коли йдеться про організацію освітнього середовища, багато людей одразу починають думати про меблі, іграшки, обладнання. Проте, крім фізичного середовища, не менш важливим є соціальне середовище. А це — якість взаємодії між вихователем і дітьми, батьками, взаємодії між самими дітьми, те, наскільки освітнє середовище сприяє формуванню відповідних цінностей, почуття відповідальності, поваги до багатоманітності. Саме тому в публікації приділено увагу не лише організації фізичного середовища, а й стратегіям формування якісної соціальної взаємодії, в основі якої є повага до кожного
учасника освітнього процесу.
Порадник для педагогів закладів дошкільної освіти, ви зможете переглянути за посиланням: drive.google.com/…oONYygs95Bynn-pEsb/view
Диференційований підхід до забезпечення підтримки дітей з особливими освітніми потребами (ООП), нова форма індивідуальної програми розвитку та визначення рівнів підтримки в освітньому процесі дітей під час інклюзивного навчання. Ці зміни внесено до постанови Кабінету Міністрів «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти».
З-поміж змін – запроваджено 5 рівнів підтримки: від труднощів І ступеня прояву (незначні чи поодинокі) у дітей, яким надаватиметься підтримка першого рівня (визначається та надається у закладі освіти), до труднощів V, найтяжчого ступеня прояву, тобто дітям надаватиметься підтримка другого-п’ятого рівня (визначається фахівцями ІРЦ та зазначається у висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини).
Читайте більше про всі зміни на сайті Міністерства освіти і науки України.
Серія з дев’яти коротких відео від Happy Today про те, як зрозуміти аутизм та сприймати людей із розладами аутистичного спектра (РАС).
Коли в батьків народжується дитина з порушеннями розвитку чи інвалідністю, вони почуваються розгубленими й безпорадними. Такий стан називається «криза». У цій ситуації важливо, щоби спеціалісти (наприклад, працівники пологового, сімейні лікарі, педіатри, фахівці центрів раннього втручання тощо) та близькі люди розуміли, що відчуває сім’я, знали, як реагувати на це, як можна підтримати батьків.
Фахівцям і людям, які підтримують батьків, важливо уважно слухати про проблеми та труднощі, які переживають батьки, дозволяти їм ділитися будь-якими припущеннями про здоров’я і прогнозувати розвиток дитини; допомагати батькам усвідомити, що їхні почуття, зокрема негативні, мають право на існування, і їх слід зрозуміти й пережити; забезпечити батькам можливість регулярно зустрічатися з фахівцями чи друзями, з якими можна обговорити розвиток, поведінку дитини, враження і спостереження за нею.
Також слід розуміти, що батьки можуть не погоджуватися і сперечатися, гніватися на фахівця, який нібито змушує їх побачити проблеми їхньої дитини і «відбирає в них надію». Тому варто не квапитися надавати нову інформацію, а робити це доброзичливо та терпляче і в такий момент, коли батьки можуть її сприйняти та інформувати батьків про можливість спеціалізованої допомоги і підтримки їхньої дитини та всієї сім’ї.
Більше порад для спеціалістів та близьких людей — у буклеті «Якщо малюк народився із порушенням розвитку» за посиланням.
Добірку матеріалів щодо інклюзивного навчання розміщено на YouTube-каналі Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». У вебінарах та презентаціях, що додаються до них, йдеться про роль інклюзивно-ресурсних центрів, універсальний дизайн для навчання, роботу асистента педагога тощо. Вебінари записані в межах інформаційних заходів проєкту «Всеукраїнський інститут інклюзивної освіти», що реалізується ГО «Волонтерський Рух «Спільна допомога».