Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахуванні багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзивне навчання часто вважають альтернативою інтернатній системі, за якою діти з особливими освітніми потребами навчаються в спеціальних закладах освіти та змушені проживати в інтернатних відділеннях при них через їх територіальну розгалуженість.
Жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів – це головне завдання інклюзії.
Типові освітні програми для учнів 1-2 та 3-4 класів спеціальних ЗЗСО для осіб із порушенням інтелектуального розвитку
МОН затвердило нові типові освітні програми для 1–2 і 3–4 класів спеціальних шкіл для осіб із порушеннями інтелектуального розвитку:
Типова освітня програма для 1-2 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб з порушеннями інтелектуального розвитку (розроблена під керівництвом Чеботарьової О.В.)
Типова освітня програма для 3-4 класів спеціальних закладів загальної середньої освіти для осіб з порушеннями інтелектуального розвитку (розроблена під керівництвом Чеботарьової О.В.)
Водночас визнано такими, що втратили чинність:
Наказ МОН від 26 липня 2018 року №816 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями”;
Наказ МОН від 2 липня 2019 року №917 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”;
Наказ МОН від 1 квітня 2020 року №467 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 3 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”;
Наказ МОН від 29 січня 2021 року №121 “Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 4 класу з порушеннями інтелектуального розвитку”.
Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 н.р.
Міністерством освіти і науки України оприлюднено методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами в закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році.
З 1 січня 2022 року набирає чинності новий Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 року №957.
Цим порядком затверджено нову форму індивідуальної програми розвитку, введено рівні підтримки в освітньому процесі для учнів з ООП, які навчаються в інклюзивних класах, та встановлено правила надання підтримки.
Як зміниться інклюзивне навчання у 2022 році – роз’яснення ДСЯО
Державна служба якості освіти опублікувала роз’яснення про те, як організувати інклюзивне навчання у 2022 році.
1 січня 2022 року набирають чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання:
“Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами” від 21 липня 2021 р.
“Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” від 15 вересня 2021 р. № 957.
Нововведення посилюють співпрацю між закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ). Так, школи отримуватимуть більше підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
що впливає на визначення рівня підтримки для дитини з ООП;
яким є міжнародний досвід у диференціації інклюзивної підтримки;
що таке перший рівень і чому його не варто боятись;
чи не змусять педагогів працювати більше без оплати;
як діяти батькам, якщо вони не згодні з рішенням щодо їхньої дитини.
Детальніше про важливі питання щодо нового інклюзивного законодавства – за цим посиланням.
Методичні рекомендації для ЗЗСО щодо визначення освітніх труднощів і рівня підтримки в освітньому процесі
Міністерством освіти та науки України опубліковано методичні рекомендації для педагогічних працівників ЗЗСО, які покликані допомогти правильно визначити рівні підтримки для учнів з ООП в освітньому процесі.
Нагадаємо, що з 1 січня 2022 року набули чинності зміни до постанов Кабінету Міністрів України, які регулюють організацію інклюзивного навчання:
“Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами” від 21 липня 2021 р.
“Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти” від 15 вересня 2021 р. № 957.
Ознайомитися з Методичними рекомендаціями для ЗЗСО щодо визначення освітніх труднощів і рівня підтримки в освітньому процесі можна зацим посиланням.
ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої освіти
Затверджено наказом МОН від 08.06.2018 р. №609
Ознайомитися зі змістом Положення можна за посиланням
Корекційно-розвивальні програми (2018 р.)
Корекційно-розвивальні програми для дітей із затримкою психічного розвитку, 2018 (завантажити)
Корекційно-розвивальні програми для дітей з порушенням мовлення, 2018 (завантажити)
Корекційно-розвивальні програми для дітей з порушеннями зору, 2018 (завантажити)
Корекційно-розвивальні програми для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку,2018 (завантажити)
Інклюзивність освіти: універсальний спосіб постановки завдань
Онлайн-воркшоп для українських вчителів від інклюзивної педагогині з Канади Джоанни Анджелідіс.
Проект “Без бар’єрів”, започаткований з ініціативи Олени Зеленської, – це своєрідний довідник безбар’єрності, який присвячений етиці спілкування з людьми з інвалідністю. Цей проект створений у співпраці з представниками громадського суспільства, правозахисниками, психологами, батьками, які виховують дітей з інвалідністю, національними та міжнародними експертами. Це допомога для тих, хто бере участь у формуванні та впровадженні нових суспільних норм, що стосується безбар’єрності, в Україні.
Матеріал підготовлено ГО «Смарт освіта» та сайтом НУШ за підтримки Міжнародного фонду “Відродження” у межах проєкту “Підтримка реформи «Нова Українська Школа» в частині інклюзивного навчання з переходом на базову середню освіту”.
Інклюзивне навчання у школі: кроки до успішного початку
Заступниця директора СЗОШ І-ІІІ ст. №8 м.Хмельницького Валентина МАЛАНЧІЙ знайомить з покроковою інструкцією впровадження інклюзії у ЗЗСО.
Партнерство в інклюзії: складові успішної роботи команди супроводу
Уроки із зав’язаними очима. Як працюють з інклюзією у 8-й школі Хмельницького
Про успіхи у впровадженні інклюзивного навчання у закладі, роботу команди фахівців, спільне викладання в інклюзивних класах, роботу асистентів вчителя, відгуки батьків, ризики і проблеми та багато іншого із життя СЗОШ №8 м.Хмельницького у статті “Нової української школи”
Як поєднати дистанційне навчання з інклюзивним – корисні поради від експертки з інклюзії ГО “Освіторія” Наталі ГЛАДКИХ у статті “Нової української школи”